Dnia 14 grudnia w Zakładzie Aktywności Zawodowej w Tucholi odbyło się spotkanie dotyczące rozwoju rodzinnych form pieczy zastępczej oraz placówek opiekuńczo – wychowawczych do 14 dzieci.
Czas trwania: 9:00 – 15:30
Organizator: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Tucholi
Miejsce szkolenia: Zakład Aktywności Zawodowej w Tucholi
Prowadzący: Małgorzata Wojnowska
Program i cele szkolenia:
W trakcie szkolenia uczestnicy:
- zdobyli informację dotyczącą pojęcia i typologii rodzin zastępczych,
- poznali aspekty prawne organizowania i funkcjonowania rodzin zastępczych,
- poznali rodzaje pomocy udzielane rodzinom zastępczym,
- zdobyli praktyczną wiedzę na temat wykorzystania technik behawioralnych w pracy nad wzmacnianiem pożądanych zachowań oraz wygaszaniem zachowań niepożądanych,
- nauczyli się, jak wprowadzać spójny i czytelny dla dziecka system zasad i konsekwencji,
- nauczyli się skupiać na zachowaniach pożądanych, zamiast na niepożądanych – świadomie wykorzystywać wzmocnienia pozytywne – przez zastosowanie pochwał i nagród,
- poznali techniki behawioralne i ich zastosowanie w pracy nad niektórymi problemowymi zachowaniami dzieci i młodzieży.
Treści szkolenia:
- Pojęcia i typologia rodzin zastępczych.
- Aspekty prawne organizowania i funkcjonowania rodzin zastępczych.
- Rodzaje pomocy udzielanej rodzinom zastępczym.
- Wykład na temat ADHD, zaburzeń zachowania, celowego łamania norm, braku zasad, zaburzeń opozycyjnych i buntowniczych. Dlaczego z różnymi dziećmi trzeba pracować różnymi metodami, behawioralna analiza zachowania – teoria praktyka.
- Rozróżnianie objawów ADHD od objawów innych zaburzeń lub celowego łamania norm.
- Behawioralne i poznawcze techniki radzenia sobie z objawami ADHD – „okulary na ADHD”.
- Identyfikacja konkretnej sytuacji problemowej i wiążącego się z nią trudnego zachowania, a także czynników bezpośrednio poprzedzających ich występowanie oraz czynników podtrzymujących (behawioralna analiza zachowania – ABC).
- Zauważanie pozytywnych zachowań dziecka i chwalenie go za nie, praca na pozytywnych wzmocnieniach, nagradzanie pozytywnych zachowań, system żetonowy.
- Przestrzeganie norm i zasad. Powiązanie przestrzegania i łamania przez dziecko zasad z system nagród i konsekwencji. Skuteczne wyciąganie konsekwencji.
- Wprowadzenie systemów żetonowych.
- Radzenie sobie z zachowaniami agresywnymi, wybuchem agresji impulsywnej.
- Komunikacja rodzic – dziecko – szkoła.